Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
+4
zo-ophyte(L6A)
vinclam1314
hawjiun
weichian_89
8 posters
Page 2 of 2
Page 2 of 2 • 1, 2
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
Janganlah kakak yongsui merendah diri.. saya berasa bahawa keputusan SPM tidak boleh memberikan maksud kepada STPM.. Sebagai contohnya, seseorang yang tidak mendapat keputusan yang baik di SPM juga boleh mendapat keputusan yang baik di STPM.. terdapat banyak orang yang tidak mendapat keputusan di SPM mendapat keputusan yang lebih baik di STPM daripada pelajar yang mendapat keputusan yang baik di SPM.. Oleh itu, jika kakak yongsui berusaha lagi, tentulah boleh menunaikan hasrat kakak, iaitu mendapat keputusan yang cantik untuk memasuki UM.. Selain itu, tidak tuition tidak akan membawa kejejasan yang sangat besar kepada keputusan kakak.. Sebagai contohnya, separuh daripada pelajar kelas saya juga tidak menyertai kelas tuition tahun lepas.. Pada pandangan saya, guru-guru di sekolah sudah boleh memenuhi apa yang kami hendak tahu tentang peperiksaan STPM.. Saya juga ingin mengatakan keputusan saya tidaklah sangat baik, terdapat banyak orang lagi yang lebih baik daripada saya, misalnya, kakak karen dan abang mengyan di kelas fizik.. daripada apa yang saya tahui, pelajar sekolah lain adalah agak bagus dalam peperiksaan, kebanyakan daripada mereka mendapat keputusan yang lebih baik daripada kami... ini memberikan maksud bahawa kami hendaklah lebih berusaha lagi..
Mengenai cita-cita, jika kakak yongsui tidak mempunyai cita-cita pada masa ini tidak akan memberikan masalah yang teruk.. ini adalah kerana kakak yongsui belum lagi tahu tentang keputusan STPM dan yang mana universiti yang akan meng-offer-kan course kepada kakak... saya berasa bahawa kakak boleh cuba bertimbang tentang cita-cita kakak selepas STPM.. sekarang bukanlah masa untuk berfikir tentang cita-cita tetapi masa untuk berusaha STPM.. (inilah yang sentiasa kami dengari..)
Mengenai cita-cita, jika kakak yongsui tidak mempunyai cita-cita pada masa ini tidak akan memberikan masalah yang teruk.. ini adalah kerana kakak yongsui belum lagi tahu tentang keputusan STPM dan yang mana universiti yang akan meng-offer-kan course kepada kakak... saya berasa bahawa kakak boleh cuba bertimbang tentang cita-cita kakak selepas STPM.. sekarang bukanlah masa untuk berfikir tentang cita-cita tetapi masa untuk berusaha STPM.. (inilah yang sentiasa kami dengari..)
vinclam1314- Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 35
Location : Streamx
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
hawjiun wrote:Rupa-rupanya terdapat banyak hal yang kita perlu diuruskan sekiranya kita belajar STPM di TARC. Tahap STPM adalah setara walaupun kita belajar di mana-mana institusi. Tetapi saya tidak pernah terdengar bahawa pelajar TARC boleh mendapat tempat di universiti tempatan. Jadi kenapa mereka masih ingin mendapat ko-ko markah ? Bolehkah sesiapa menjelaskannya
memanglah hakikat bagi pelajar tarc yang mengambil stpm,terdapat kawan saya mendapat 4A tidak dapat apa-apa tawaran dari universiti tempatan.sistem pemarkahan ko-kolah yang menyebabkan mereka tidak dapat tawaran.ini disebabkan kebanyakan pelajar tarc tidak menghadir ke aktiviti ko-ko sekolahnya dan hanya suruh kawannya untuk menandatangan.mereka mengatakan bahawa aktiviti itu tidak perlu pergi...haha...oleh itu,bagi kemasukan mereka ke university tempatan agaklah susah.
weichian_89- Posts : 114
Join date : 2008-02-22
Age : 34
Location : batu caves
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
sebenarnya bukanlah sesusah mana untuk masuk ke UM.. ia bergantung kepada bidang apa yang awak pilih,ini hanya pandangan saya.. salah seorang saudara saya hanya dapat cgpa 2.9 dapat tempat untuk belajar di UM,baru saja masuk Ahad yang lalu,tapi bidang yang dia dapat ini merupakan pilihan yang ketiga dalam borang permohonan(borang itu merupakan borang untuk kita isikan universiti dan bidang yang kita pohon).. Jadi,bukannya mesti mendapat keputusan yang cemerlang baru boleh masuk UM,kadang-kala bergantung kepada nasib seseorang.. jadi,adik yong hui jangan berputus asa!!
siewMei- Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 34
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
Wah... CGPA hanya 2.9 dapat memasuki UM. Tetapi CGPA 2.9 juga bukan senang untuk memperolehi. Saya berharap saya juga bertuah untuk memasuki universiti tempatan. Memandangkan keputusan mid-year saya tidak begitu memberangsangkan.
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
memang betul dengan GCPA 2.9 dapat masuk ke UM. Jadi,tidakl semestinya kena mencapai keputusanyang baik baru boleh dapat tempat di UM,bergantung kepada nasib.. tapi,saya bukannya kata bahwa kita tidak perlu rajin belajar ya,kita masih perlu tekun belajar supaya keputusan yang baik dapat dicapai,dengan itu,peluang untuk masuk ke universiti tempatan akan menjadi lebih tinggi.. pada pandangan saya,yang penting sekarang ialah rajin belajar,hal tentang kemasukan ke universiti bimbang selepas STPM..
siewMei- Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 34
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
kakak siewMei, adakah kawan kakak tu pelajar sains stream?
cikgu kami beritahu kami bahawa pelajar dari art stream adalah lebih susah untuk memasuki universiti berbanding dengan pelajar sains stream...
pelajar yang dari art stream perlulah dapat 3.XX barulah dapat memasuki universiti...
manakala bagi pelajar sains stream, mereka perlu dapat 2.XX sahaja.
ratio bagi pelajar art stream dengan pelajar sains stream yang dapat memasuki universiti adalah 40:60...
apakah pendapat abang dan kakak sekalian tentang ratio ini?
saya rasa ratio ini tidak adil...
ini kerana bilangan pelajar dari art stream adalah lebih banyak berbanding dengan pelajar sains stream...
ini akan mengakibatkan banyak pelajar tidak dapat memasuki universiti...
cikgu kami beritahu kami bahawa pelajar dari art stream adalah lebih susah untuk memasuki universiti berbanding dengan pelajar sains stream...
pelajar yang dari art stream perlulah dapat 3.XX barulah dapat memasuki universiti...
manakala bagi pelajar sains stream, mereka perlu dapat 2.XX sahaja.
ratio bagi pelajar art stream dengan pelajar sains stream yang dapat memasuki universiti adalah 40:60...
apakah pendapat abang dan kakak sekalian tentang ratio ini?
saya rasa ratio ini tidak adil...
ini kerana bilangan pelajar dari art stream adalah lebih banyak berbanding dengan pelajar sains stream...
ini akan mengakibatkan banyak pelajar tidak dapat memasuki universiti...
Ngo Yong Hui (L6A/2008)- Posts : 16
Join date : 2008-06-19
Age : 33
Location : KUALA LUMPUR
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
Urm.. pada pandangan saya, saya berasa ratio ini tidak begitu memberikan kesan.. ini adalah kerana 40 dan 60 adalah lebih kurang sama sahaja,, selain itu, pelajar sains hanya boleh memohon course sains dan pelajar art hanya memohon course saster... ini tidak akan menghasilkan pertandingan antara pelajar sains dan pelajar sastera.. bagi mark CGPA pula, saya berasa markah ini adalah berkaitan dengan course yang kakak pilih... sebagai contohnya, terdapat banyak course sains juga memerlukan markah yang tinggi, seperti course medicine, pharmacy dan lain lain.. jika kakak mendapat CGPA 2.0 plus.. memanglah sukar dan kemungkinan besar tidak akan diterima oleh universiti.. akan tetapi, jika kakak memilih course lain yang hanya memerlukan CGPA yang tidak sebegitu tinggi, kakak kemungkinan besar akan dipilih juga... memasuki universiti adalah bergantung kepada course anda..
vinclam1314- Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 35
Location : Streamx
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
betul adik yong hui,kawan saya tu ialah science stream punya..
Dan tentang ratio yang dikemukakan oleh adik yong hui itu,saya agak setuju dengan pandangan abang toh wai.. tidak akan berlaku persaingan antara pelajar art dan pelajar science.. selain itu,saya rasa bilangan pelajar science dan art lebih kurang sahaja.sebagai contoh,kelas saya bio mempunyai 16pelajar dan physisc seramai 12,jumlah science adalah 28,bagi u6a seramai 20+ juga lah,saya tidak pasti bilangannya tapi saya tahu tidak lebih daripada 30..Jadi,secara kesimpulannya,bilangan pelajar science dan art lebih kurang sahaja lah...
Dan tentang ratio yang dikemukakan oleh adik yong hui itu,saya agak setuju dengan pandangan abang toh wai.. tidak akan berlaku persaingan antara pelajar art dan pelajar science.. selain itu,saya rasa bilangan pelajar science dan art lebih kurang sahaja.sebagai contoh,kelas saya bio mempunyai 16pelajar dan physisc seramai 12,jumlah science adalah 28,bagi u6a seramai 20+ juga lah,saya tidak pasti bilangannya tapi saya tahu tidak lebih daripada 30..Jadi,secara kesimpulannya,bilangan pelajar science dan art lebih kurang sahaja lah...
siewMei- Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 34
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
selepas membaca komen yang diberikan oleh kakak dan abang sekalian,saya bersetuju dengan pelajar tingkatan 6 dipisahkan dengan pelajar menengah(tingkatan 4 atau 5). Sekiranya kami ni masih dilayan seperti pelajar tingkatan 4 atau 5,oleh itu kami hanya diajar dalam skop yang kecil dan dilindungi oleh guru-guru. Sebenarnya, kami perlu dilayan sebagai dewasa yang boleh berfikir matang dan patut diajar supaya mula belajar bagaimana berdikari dan tidak lagi bergantung banyak terhadap guru-guru sekolah. Hakikatnya,amatlah berbeza pelajar tingkatan 6 dengan pelajar yang belajar di kolej walaupun tingkat umur sama. Oleh itu, saya amat bersetuju dengan memisahkan pelajar tingkatan 6 dengan pelajar menengah supaya pelajar tingkatan 6 boleh menjadi lebih matang.
wendy- Posts : 60
Join date : 2008-02-06
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
Jika pelajar-pelajar tingkatan 6 perlu belajar di sekolah istimewa itu, maka persaingan dalam merebut pangkat atau jawatan dalam ko-kurikulum akan bertambah sengit...
dengan itu, banyak pelajar akan tidak dapat mendapat pangkat dalam ko-kurikulum...
persoalannya, bagaimanakah guru-guru di situ untuk memilih siapa untuk menjadi AJKT persatuan/kelab/badan beruniform/permainan/sukan itu sedangkan mereka tidak tahu siapa yang ada kemampuan?
adakah guru-guru hanya melihat prestasi ko-kurikulum pelajar ketika tingkatan 1 hingga tingkatan 5?
dan bagaimanakah pelajar-pelajar untuk mengundi sedangkan mereka tidak pernah lihat prestasi rakan-rakan mereka?
sebenarnya, pelajar dari art stream di seluruh negara adalah lebih banyak berbanding dengan pelajar sains stream...
bagi course yang tidak berkaitan langsung dengan art stream dan sains stream (seperti law), pelajar sains stream akan bersaing dengan pelajar art stream...
jadi, saya rasa pelajar sains stream akan dapat peluang untuk belajar course ini dahulu...
dengan itu, banyak pelajar akan tidak dapat mendapat pangkat dalam ko-kurikulum...
persoalannya, bagaimanakah guru-guru di situ untuk memilih siapa untuk menjadi AJKT persatuan/kelab/badan beruniform/permainan/sukan itu sedangkan mereka tidak tahu siapa yang ada kemampuan?
adakah guru-guru hanya melihat prestasi ko-kurikulum pelajar ketika tingkatan 1 hingga tingkatan 5?
dan bagaimanakah pelajar-pelajar untuk mengundi sedangkan mereka tidak pernah lihat prestasi rakan-rakan mereka?
sebenarnya, pelajar dari art stream di seluruh negara adalah lebih banyak berbanding dengan pelajar sains stream...
bagi course yang tidak berkaitan langsung dengan art stream dan sains stream (seperti law), pelajar sains stream akan bersaing dengan pelajar art stream...
jadi, saya rasa pelajar sains stream akan dapat peluang untuk belajar course ini dahulu...
Ngo Yong Hui (L6A/2008)- Posts : 16
Join date : 2008-06-19
Age : 33
Location : KUALA LUMPUR
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
Ooo.. rupa-rupanya kakak siew mei tanya untuk hal ini .. haha..
Pada pandangan saya, pelajar tingkatan enam di sekolah menengah telah pun dilayan dengan sikap yang berbeza daripada guru di sekolah menengah.. sebagai contohnya, pihak sekolah telah bertolak ansur dengan banyak dengan pelajar tingkatan enam.. selain itu, Co-co pelajar tingkatan enam juga diasingkan daripada tingkatan bawah.. di akademi pula, daripada pengetahuan saya, terdapat banyak pelajar juga tidak lagi bergantung kepada pihak sekolah atau guru-guru sahaja.. kebanyakan daripada mereka mengambil kelas tuisyen atau belajar sendiri.. selain itu, saya masih mengingati bahawa sejak kami memasuki tingkatan enam bawah, guru-guru subjek telahpun memberitahu kami bahawa tingkatan enam tiada guru, semua guru adalah hanya berbincang dengan kami sahaja.. oleh itu, kami hendaklah berusaha dengan kami sendiri, iaitu berdikari untuk belajar.. Keseluruhannya, saya tidak bersetujui tentang pemisahan tingkatan enam di sesebuah sekolah khas.. Sedangkan kami sudah memilih untuk belajar tingkatan enam di sekolah menengah, biarkanlah kita sesuaikan diri dalam situasi ini.. kerana kita pernah diberikan peluang samada mahu belajar di luar seperti kolej atau sekolah menengah.. jika kami mahu pembelajaran yang tidak mahal seperti di institusi swasta, kami terpaksalah mengikuti atau menerima hakikat ini... Jika tingkatan enam sememanglah dipisahkan daripada sekolah menengah, tentulah tempat untuk pelajar belajar tingkatan enam akan berkurang dengan banyak dan tempat ini akan bersaing oleh pelajar untuk mendapatikannya.. seperti tempat di Matrikulasi atau Universiti.. (hanya sesetengah tempat ada dan tempat yang diberikan adalah terhad) akan tetapi, jika tingkatan enam masih di bawah sistem seperti sekarang, tentulah banyak pelajar boleh menikmati pembelajaran tingkatan enam dengan persaingan yang lebih kecil.. kan? kami hanya perlu memenuhi kelayakan minimum untuk membelajari tingkatan enam..
Ya, minta maaf kerana memberikan maklumat yang kurang tepat pada balasan di atas ini, memanglah terdapat persaingan antara pelajar daripada laras sastera dan laras sains, akan tetapi, saya berasa persaingan untuk mendapat tempat dalam course seperti law adalah adil kerana mereka akan mempertimbangkan keputusan STPM anda dahulu.. selain itu, kemungkinan mereka juga akan menawarkan sistem ratio untuk mendapat pelajar sains dan pelajar sastera? tentulah mereka akan mempertimbangkan hal ini sebelum pertelingkahan tentang ini.. selain itu, tempat yang ditawarkan adalah sangat sedikit kerana kebanyak tempat telahpun ditawar kepada pelajar matrikulasi dahulu.. oleh itu persaingan adalah lebih tinggi. Jika saya tiada kesalahan, jika anda mahu mendapatkan course law, anda perlulah membelajari subjek tertentu seperti sejarah ( tidak pasti punya ).. selain itu, pelajar yang mendapat course law adalah pelajar yang sangat smart.. kebanyakan mereka mendapatkan 4.0 dalam STPM.. Oleh itu, saya berasa ia adalah masih adil dalam hal penawaran ..tidak perlulah kakak yong sui berisau tentang ini..
Pada pandangan saya, pelajar tingkatan enam di sekolah menengah telah pun dilayan dengan sikap yang berbeza daripada guru di sekolah menengah.. sebagai contohnya, pihak sekolah telah bertolak ansur dengan banyak dengan pelajar tingkatan enam.. selain itu, Co-co pelajar tingkatan enam juga diasingkan daripada tingkatan bawah.. di akademi pula, daripada pengetahuan saya, terdapat banyak pelajar juga tidak lagi bergantung kepada pihak sekolah atau guru-guru sahaja.. kebanyakan daripada mereka mengambil kelas tuisyen atau belajar sendiri.. selain itu, saya masih mengingati bahawa sejak kami memasuki tingkatan enam bawah, guru-guru subjek telahpun memberitahu kami bahawa tingkatan enam tiada guru, semua guru adalah hanya berbincang dengan kami sahaja.. oleh itu, kami hendaklah berusaha dengan kami sendiri, iaitu berdikari untuk belajar.. Keseluruhannya, saya tidak bersetujui tentang pemisahan tingkatan enam di sesebuah sekolah khas.. Sedangkan kami sudah memilih untuk belajar tingkatan enam di sekolah menengah, biarkanlah kita sesuaikan diri dalam situasi ini.. kerana kita pernah diberikan peluang samada mahu belajar di luar seperti kolej atau sekolah menengah.. jika kami mahu pembelajaran yang tidak mahal seperti di institusi swasta, kami terpaksalah mengikuti atau menerima hakikat ini... Jika tingkatan enam sememanglah dipisahkan daripada sekolah menengah, tentulah tempat untuk pelajar belajar tingkatan enam akan berkurang dengan banyak dan tempat ini akan bersaing oleh pelajar untuk mendapatikannya.. seperti tempat di Matrikulasi atau Universiti.. (hanya sesetengah tempat ada dan tempat yang diberikan adalah terhad) akan tetapi, jika tingkatan enam masih di bawah sistem seperti sekarang, tentulah banyak pelajar boleh menikmati pembelajaran tingkatan enam dengan persaingan yang lebih kecil.. kan? kami hanya perlu memenuhi kelayakan minimum untuk membelajari tingkatan enam..
Ya, minta maaf kerana memberikan maklumat yang kurang tepat pada balasan di atas ini, memanglah terdapat persaingan antara pelajar daripada laras sastera dan laras sains, akan tetapi, saya berasa persaingan untuk mendapat tempat dalam course seperti law adalah adil kerana mereka akan mempertimbangkan keputusan STPM anda dahulu.. selain itu, kemungkinan mereka juga akan menawarkan sistem ratio untuk mendapat pelajar sains dan pelajar sastera? tentulah mereka akan mempertimbangkan hal ini sebelum pertelingkahan tentang ini.. selain itu, tempat yang ditawarkan adalah sangat sedikit kerana kebanyak tempat telahpun ditawar kepada pelajar matrikulasi dahulu.. oleh itu persaingan adalah lebih tinggi. Jika saya tiada kesalahan, jika anda mahu mendapatkan course law, anda perlulah membelajari subjek tertentu seperti sejarah ( tidak pasti punya ).. selain itu, pelajar yang mendapat course law adalah pelajar yang sangat smart.. kebanyakan mereka mendapatkan 4.0 dalam STPM.. Oleh itu, saya berasa ia adalah masih adil dalam hal penawaran ..tidak perlulah kakak yong sui berisau tentang ini..
vinclam1314- Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 35
Location : Streamx
Re: Kelas Tingkatan Enam ke sekolah khas
tapi dengan adanya persaingan maka akan ada kemajuan..saya rasa dengan adanya persaingan baru seseorang itu akan berusaha lebih bersungguh-sungguh untuk mencapai kemajuan..
namun,terdapat kesan negatif juga daripada persaingan..jika seseorang itu tidak dapat menangani tekanan yang dihadapinya,kemungkinan keputusannya akan merosot..
tapi,saya tetap setuju untuk memisahkan pelajar tngkatan enam daripada sekolah menengah atas sebab-sebab dan kebaikan yang telah kita bincang sebelum ini..
namun,terdapat kesan negatif juga daripada persaingan..jika seseorang itu tidak dapat menangani tekanan yang dihadapinya,kemungkinan keputusannya akan merosot..
tapi,saya tetap setuju untuk memisahkan pelajar tngkatan enam daripada sekolah menengah atas sebab-sebab dan kebaikan yang telah kita bincang sebelum ini..
siewMei- Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 34
Page 2 of 2 • 1, 2
Similar topics
» Transformasi Pendidikan Tingkatan Enam
» Kolokium Tingkatan 6
» Bayi berusia enam bulan menghidap diabetes
» Enam produk kosmetik disahkan mengandungi racun
» Lima Pesakit Sebuah Klinik Disamun Enam Lelaki
» Kolokium Tingkatan 6
» Bayi berusia enam bulan menghidap diabetes
» Enam produk kosmetik disahkan mengandungi racun
» Lima Pesakit Sebuah Klinik Disamun Enam Lelaki
Page 2 of 2
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|