ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
+13
lingwei
wonderfoo_99
Jennifer Ong
wenze
siewMei
HsuJia
NCH CHEAN
Ang3laWong
lim siew yuen
sim
ChanLM
vinclam1314
PnLeela
17 posters
Page 1 of 1
ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
Hi kelas . Apa khabar semua?
Sila layari laman ini dan kemudian jawab soalan-soalan berikut
http://www.djz.edu.my/kecheng/malay/disiplin.htm
1. Apakah yang menjadi punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas?
2. Jelaskan dua kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah.
Selamat berbincang dan jumpa lagi
Pn. Leela
Sila layari laman ini dan kemudian jawab soalan-soalan berikut
http://www.djz.edu.my/kecheng/malay/disiplin.htm
1. Apakah yang menjadi punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas?
2. Jelaskan dua kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah.
Selamat berbincang dan jumpa lagi
Pn. Leela
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
Khabar baik ni..
1. Berat sebelah guru terhadap pelajar perempuan dan perbuatan labeling merupakan punca utama serta Guru menggunakan cara yang tidak sesuai terhadap murid dan pengurusan kelas yang tidak sesuai telah menyumbang kepada masalah disiplin di kalangan pelajar di dalam kelas.
2. Guru boleh memberi kaunseling kepada pelajar yang mempunyai masalah disiplin. Kaedah yang betul ini dapat menurunkan kes masalah disiplin pelajar dengan baik dan harmoni. Selain itu, guru juga boleh mengamalkan hubungan yang baik dan mesra dengan pelajar yang bermasalah disiplin and pelajar lain di dalam kelas.Dengan hubungan baik dan mesra di antara pelajar dengan guru, pelajar akan lebih menyukai guru dan seterusnya kurang memberikan masalah disiplin di dalam kelas.
1. Berat sebelah guru terhadap pelajar perempuan dan perbuatan labeling merupakan punca utama serta Guru menggunakan cara yang tidak sesuai terhadap murid dan pengurusan kelas yang tidak sesuai telah menyumbang kepada masalah disiplin di kalangan pelajar di dalam kelas.
2. Guru boleh memberi kaunseling kepada pelajar yang mempunyai masalah disiplin. Kaedah yang betul ini dapat menurunkan kes masalah disiplin pelajar dengan baik dan harmoni. Selain itu, guru juga boleh mengamalkan hubungan yang baik dan mesra dengan pelajar yang bermasalah disiplin and pelajar lain di dalam kelas.Dengan hubungan baik dan mesra di antara pelajar dengan guru, pelajar akan lebih menyukai guru dan seterusnya kurang memberikan masalah disiplin di dalam kelas.
vinclam1314- Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 35
Location : Streamx
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1. Punca utama masalah disiplin dalam kelas adalah kerana guru menggunakan cara yang tidak sesuai seperti menggunakan cara lama dalam menangani masalah disiplin pelajar dan guru tidak memahami perbezaan ciri personaliti berdasarkan jantina.
2. Guru perlu melayan semua pelajar sama taraf walaupun pelajar itu lemah dalam pelajaran dan kurang sopan. Apabila pelajar itu memahami niat guru, maka dia akan berubah. Guru juga perlu memahami perbezaan fikiran antara lelaki dan perempuan sebelum menjalankan hukuman atau kaunseling ke atas mereka. Ini mengelakkan mereka fikir bahawa guru hanya mahu memalukan mereka dan melakukan perkara yang bertentangan dengan guru. (65pp)
2. Guru perlu melayan semua pelajar sama taraf walaupun pelajar itu lemah dalam pelajaran dan kurang sopan. Apabila pelajar itu memahami niat guru, maka dia akan berubah. Guru juga perlu memahami perbezaan fikiran antara lelaki dan perempuan sebelum menjalankan hukuman atau kaunseling ke atas mereka. Ini mengelakkan mereka fikir bahawa guru hanya mahu memalukan mereka dan melakukan perkara yang bertentangan dengan guru. (65pp)
ChanLM- Posts : 8
Join date : 2008-01-13
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1. Punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas adalah kerana pengurusan guru dalam kelas yang kurang berkesan dan cara pengajaran yang tidak mendapatkan keminatan pelajar menyebabkan pelajar tidak menjaga disiplin dalam kelas seperti mengantuk dan tidak memberi perhatian dalam pembelajaran.
2.Pertama,guru hendaklah mengajar dengan pelbagai kaedah supaya pelajar tidak berasa bosan,dengan itu,pelajar dapat belajar lebih seronok dan ingatan tentang pelajaran lebih lama.Guru juga perlu menunjukkan kemesraan dan kesabaran terhadap pelajar yang lemah supaya mereka tidak takut akan guru dan mungkin akan belajar lebih bersungguh-sungguh.
2.Pertama,guru hendaklah mengajar dengan pelbagai kaedah supaya pelajar tidak berasa bosan,dengan itu,pelajar dapat belajar lebih seronok dan ingatan tentang pelajaran lebih lama.Guru juga perlu menunjukkan kemesraan dan kesabaran terhadap pelajar yang lemah supaya mereka tidak takut akan guru dan mungkin akan belajar lebih bersungguh-sungguh.
sim- Posts : 49
Join date : 2008-01-29
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1.punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas kerana kurang kesannya guru menguruskan kelas mereka, seperti tidak dapat menarik perhatian pelajar terhadap pembelajarannya, tidak dapat mengenali sifat-sifat pelajar perempuan atau lelaki dan masih tidak mengubah pandangan terhadap pelajar masa kini serta tidak menggunakan cara yang sesuai untuk menangani ia.
2.Cikgu boleh menyertai rombongan untuk mengenali fikiran pelajar kini.Dengan ini guru akan mendapat banyak idea dan menggunakan cara yang sesuai kepada murid mereka untuk menyalurkan ilmu mereka kepada pelajarnya dengan sempurna.cikgu juga boleh menjalankan aktiviti kaunselling terhadap pelajar bermasalah, dengan ini,cikgu dapat memahami pelajarnya lebih mendalam dan membantu mereka serta mengubah sikap mereka yang menyebabkan gangguan kepada pelajar menuntut ilmu.(63 perkataan)
2.Cikgu boleh menyertai rombongan untuk mengenali fikiran pelajar kini.Dengan ini guru akan mendapat banyak idea dan menggunakan cara yang sesuai kepada murid mereka untuk menyalurkan ilmu mereka kepada pelajarnya dengan sempurna.cikgu juga boleh menjalankan aktiviti kaunselling terhadap pelajar bermasalah, dengan ini,cikgu dapat memahami pelajarnya lebih mendalam dan membantu mereka serta mengubah sikap mereka yang menyebabkan gangguan kepada pelajar menuntut ilmu.(63 perkataan)
lim siew yuen- Posts : 40
Join date : 2008-01-13
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1. Punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas adalah kerana guru yang kurang mengenal pasti perbezaan ciri personaliti antara pelajar lelaki dan perempuan,pengurusan guru dalam kelas yang kurang berkesan dan lama seperti perbuatan "labeling" serta pengurusan kelas yang tidak sesuai.
2. Guru haruslah mengambil khusus tentang mengenali fikiran pelajar masa kini supaya dapat mengetahui banyak cara yang baik dan sesuai menangani pelbagai masalah berdasarkan keadaan yang berlainan melalui khusus yang memanfaat itu.Oleh itu pelajar berasa sedar diri dengan keadaan yang selesa.Selain itu,Guru juga harus menunjukkan kemesraan dan kesabaran terhadap pelajar yang lemah atau kurang sopan supaya dapat memotivasikan mereka berusaha dan belajar dengan seronok.
(65perkataan)
2. Guru haruslah mengambil khusus tentang mengenali fikiran pelajar masa kini supaya dapat mengetahui banyak cara yang baik dan sesuai menangani pelbagai masalah berdasarkan keadaan yang berlainan melalui khusus yang memanfaat itu.Oleh itu pelajar berasa sedar diri dengan keadaan yang selesa.Selain itu,Guru juga harus menunjukkan kemesraan dan kesabaran terhadap pelajar yang lemah atau kurang sopan supaya dapat memotivasikan mereka berusaha dan belajar dengan seronok.
(65perkataan)
Ang3laWong- Posts : 36
Join date : 2008-01-11
ULASAN TEKS : MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1) Sesetengah guru sekarang masih suka menggunakan cara lama mengikut pengalaman meraka pada ' zaman dulu ' untuk mengendalikan kes disiplin di sekolah dan perbuatan ' labeling ' oleh guru terhadap pelajar menjadi punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas.
2) Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah adalah melalui cara memahami dan mengenal pasti perbezaan ciri personaliti berdasarkan jantina di kalangan pelajar supaya tidak memperlakukan atau menganggap mereka semua adalah sama . Selain itu , guru hendaklah membuat pemantauan khusus terhadap pelajar yang berpencapaian rendah serta mengurus kelas untuk menghasilkan pengajaran yang bermutu supaya masalah disiplin dalam bilik darjah dapat dikawal .
( 64 patah perkataan )
2) Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah adalah melalui cara memahami dan mengenal pasti perbezaan ciri personaliti berdasarkan jantina di kalangan pelajar supaya tidak memperlakukan atau menganggap mereka semua adalah sama . Selain itu , guru hendaklah membuat pemantauan khusus terhadap pelajar yang berpencapaian rendah serta mengurus kelas untuk menghasilkan pengajaran yang bermutu supaya masalah disiplin dalam bilik darjah dapat dikawal .
( 64 patah perkataan )
NCH CHEAN- Posts : 39
Join date : 2008-01-15
ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1) Punca utama masalah disiplin di dalam kelas adalah kerana terdapat sesetengah guru masih menggunakan cara lama untuk mengendalikan kes disiplin di sekolah.Selain itu,pengurusan kelas juga merupakan salah satu punca utama dan guru juga perlu memahami dan dapat mengenal pasti perbezaan ciri personaliti berdasarkan jantina di kalangan pelajar.
2) Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah adalah guru harus sentiasa mempunyai kemampuan untuk melayan pelajar yang lemah dengan penuh kesabaran supaya mereka dapat belajar dengan bersungguh-sungguh kerana mempunyai dorongan guru.Selain itu,guru yang mengajar di dalam kelas juga boleh memikir kaedah yang berbeza supaya dapat menarik perhatian pelajar untuk berminat pelajar dan tidak akan berasa hendak mengantuk di dalam kelas semasa guru mengajar.(71 pp)
2) Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah adalah guru harus sentiasa mempunyai kemampuan untuk melayan pelajar yang lemah dengan penuh kesabaran supaya mereka dapat belajar dengan bersungguh-sungguh kerana mempunyai dorongan guru.Selain itu,guru yang mengajar di dalam kelas juga boleh memikir kaedah yang berbeza supaya dapat menarik perhatian pelajar untuk berminat pelajar dan tidak akan berasa hendak mengantuk di dalam kelas semasa guru mengajar.(71 pp)
HsuJia- Posts : 34
Join date : 2008-01-13
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1)Punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas ialah cara pengendalian kes yang kurang sesuai dan kemahiran guru dalam pengurusan kelas yang lemah.Selain itu,pengenalpastiaan dan pemantauan terhadap tahap serta kemampuan pelajar juga merupakan salah satu punca utama.
2)Antara kaedah yang boleh diamalkan adalah guru perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi masalah pelajar,tambahan pula,guru juga perlu sentiasa memantau dan memberi perhatian terhadap pelajarnya tanpa mengira prestasi atau faktor lain. Ini membolehkan pelajar tidak terasa dipulaukan dan merasai kemesraan daripada guru. Di samping itu,guru perlu bijak dalam pengawalan disiplin dan pengurusan kelas. Dengan memahirkan diri dalam kedua-dua aspek ini,guru boleh menjadikan pelajaran mereka dengan menarik dan disiplin kelas dapat dikawal.
2)Antara kaedah yang boleh diamalkan adalah guru perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi masalah pelajar,tambahan pula,guru juga perlu sentiasa memantau dan memberi perhatian terhadap pelajarnya tanpa mengira prestasi atau faktor lain. Ini membolehkan pelajar tidak terasa dipulaukan dan merasai kemesraan daripada guru. Di samping itu,guru perlu bijak dalam pengawalan disiplin dan pengurusan kelas. Dengan memahirkan diri dalam kedua-dua aspek ini,guru boleh menjadikan pelajaran mereka dengan menarik dan disiplin kelas dapat dikawal.
siewMei- Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 35
ULASAN TEKS:MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1. Apakah yang menjadi punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas?
Punca utama masalah disiplin adalah di sebabkan terdapat guru yang tidak mengendalikan kes dengan profesional seperti membincangkannya secara terbuka di bilik guru.Malahan,terdapat sesetengah guru sekarang masih cenderung menggunakan cara lama mengikut pengalaman mereka pada “zaman dulu”.Tambahan pula,perbuatan ‘labeling’ terhadap pelajar bermasalah boleh juga merencatkan proses pemulihan mereka.
2. Jelaskan dua kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah.
Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru adalah dengan mengambil kira perbezaan yang wujud di kalangan pelajar mereka bagi menentukan sama ada perancangan pengajaran yang dibuat akan gagal atau berjaya.Selain itu,guru perlu mengambil pemantauan terhadap pelajar yang lemah atau mereka yang sering tidak menumpukan perhatian semasa pembelajaran.
Punca utama masalah disiplin adalah di sebabkan terdapat guru yang tidak mengendalikan kes dengan profesional seperti membincangkannya secara terbuka di bilik guru.Malahan,terdapat sesetengah guru sekarang masih cenderung menggunakan cara lama mengikut pengalaman mereka pada “zaman dulu”.Tambahan pula,perbuatan ‘labeling’ terhadap pelajar bermasalah boleh juga merencatkan proses pemulihan mereka.
2. Jelaskan dua kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah.
Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru adalah dengan mengambil kira perbezaan yang wujud di kalangan pelajar mereka bagi menentukan sama ada perancangan pengajaran yang dibuat akan gagal atau berjaya.Selain itu,guru perlu mengambil pemantauan terhadap pelajar yang lemah atau mereka yang sering tidak menumpukan perhatian semasa pembelajaran.
wenze- Posts : 7
Join date : 2008-01-14
Masalah disiplin pelajar.....
1) Masalah disiplin berlaku kerana terdapat guru yang mengendali kes dengan cara lama di hadapan orang ramai tanpa menghiraukan perasaan pelajar-pelajar yang melakukan salah laku tersebut.
2) Guru haruslah mengubah cara pengajaran mereka yang membosankan. Contohnya, guru boleh menunjukkan gambar-gambar animasi untuk menarik perhatian pelajar. Selain itu, guru perlu mengubah cara menangani kes-kes disiplin pelajar. Contohnya, guru-guru bolehlah berbincang dengan pelajar bermasalah di bilik kaunseling yang tidak ramai orang supaya pelajar tersebut berasa selesa untuk meluahkan masalah mereka.
2) Guru haruslah mengubah cara pengajaran mereka yang membosankan. Contohnya, guru boleh menunjukkan gambar-gambar animasi untuk menarik perhatian pelajar. Selain itu, guru perlu mengubah cara menangani kes-kes disiplin pelajar. Contohnya, guru-guru bolehlah berbincang dengan pelajar bermasalah di bilik kaunseling yang tidak ramai orang supaya pelajar tersebut berasa selesa untuk meluahkan masalah mereka.
Jennifer Ong- Posts : 60
Join date : 2008-01-12
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1.Punca pertama ialah peraturan sekolah yang tidak ketat. Peraturan sekolah harus diketatkan agar pelajar mematuhi peraturan.Selain itu,peraturan tidak mengikut kesesuian pada masa kini menyebabkan masalah disiplin .Disamping itu,dendaan yang tidak menpunyai sebab yang munasabab menjadi punca masalah disiplin.
2.Kaedah yang dapat mengawal disiplin ialah melalui kaunseling.Guru harus berkomunikasi dengan pelajar agar dapat memahami sebab pelajar melanggar peraturan sekolah. justeru, guru harus bersifat adil dalam menangani masalah disiplin.Contoh ,pelajar yang bersalah mesti didenda,dan pelajar yang berkelakuan baik akan dipuji.
2.Kaedah yang dapat mengawal disiplin ialah melalui kaunseling.Guru harus berkomunikasi dengan pelajar agar dapat memahami sebab pelajar melanggar peraturan sekolah. justeru, guru harus bersifat adil dalam menangani masalah disiplin.Contoh ,pelajar yang bersalah mesti didenda,dan pelajar yang berkelakuan baik akan dipuji.
wonderfoo_99- Posts : 111
Join date : 2008-01-11
ULASAN TEKS : MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1. Punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas adalah kerana guru masih mengamalkan pengurusan yang berasaskan 'zaman dulu'
dengan melaksanakan perbuatan 'labeling' terhadap pelajar yang bermasalah,juga kurang memahami dan tidak dapat mengenal pasti
perbezaan ciri personaliti antara pelajar lelaki dan perempuan serta pengurusan kelas yang lemah menyebabkan pelajar tidak dapat
memberi perhatian yang sepenuhnya dalam pembelajaran.
2. Guru harus membuat pemantauan khusus tentang masalah yang dihadapi oleh pelajar yang bermasalah.Ini membolehkan guru lebih
memahami masalah pelajar secara mendalam supaya dapat menyelesaikannya dengan cara yang lebih berkesan berdasarkan maklumat
yang telah diperolehi.Selain itu,guru juga harus mempelbagaikan kaedah dalam pembelajaran dengan penuh kemesraan dan kesabaran.
Oleh itu,pembelajaran dalam kelas dapat dijalankan dengan penuh keseronokan supaya dapat memotivasikan pelajar yang lemah lebih
berusaha untuk terus maju. (70pp)
dengan melaksanakan perbuatan 'labeling' terhadap pelajar yang bermasalah,juga kurang memahami dan tidak dapat mengenal pasti
perbezaan ciri personaliti antara pelajar lelaki dan perempuan serta pengurusan kelas yang lemah menyebabkan pelajar tidak dapat
memberi perhatian yang sepenuhnya dalam pembelajaran.
2. Guru harus membuat pemantauan khusus tentang masalah yang dihadapi oleh pelajar yang bermasalah.Ini membolehkan guru lebih
memahami masalah pelajar secara mendalam supaya dapat menyelesaikannya dengan cara yang lebih berkesan berdasarkan maklumat
yang telah diperolehi.Selain itu,guru juga harus mempelbagaikan kaedah dalam pembelajaran dengan penuh kemesraan dan kesabaran.
Oleh itu,pembelajaran dalam kelas dapat dijalankan dengan penuh keseronokan supaya dapat memotivasikan pelajar yang lemah lebih
berusaha untuk terus maju. (70pp)
lingwei- Posts : 3
Join date : 2008-03-19
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1.)Punca utama yang menyebabkan masalah disiplin pelajar berlaku di sekolah adalah guru menggunakan cara pengurusan dan cara pengajaran yang kurang sesuai seperti "perbuatan labeling",guru juga tidak memahami personaliti pelajar masing-masing dan menggangapsemua pelajar adalah sama.
2.)Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengatasi masalah disiplin pelajar adalah mengamalkan cara pengajaran yang baru seperti memahami ciri personaliti pelajar masing-masing sebelum mengambil sebarang tindakan atau hukuman serta lebih peka dan perihatin terhadap pelajar terutama pelajar yang kelihatan mengantuk dan tidak memberi tumpuan di dalam kelas.Selain itu,kaedah yang kedua adalah guru harus mempunyai idea yang jelas mengangani pelbagai bentuk dan suasana kelas seperti lebih memberi perhatian kepada pelajar dan bertindak adil dan saksama supaya pelajar tidak berasa guru adalah sengaja memalukan dan menyusahkan mereka.(88 patah perkataan)
2.)Kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengatasi masalah disiplin pelajar adalah mengamalkan cara pengajaran yang baru seperti memahami ciri personaliti pelajar masing-masing sebelum mengambil sebarang tindakan atau hukuman serta lebih peka dan perihatin terhadap pelajar terutama pelajar yang kelihatan mengantuk dan tidak memberi tumpuan di dalam kelas.Selain itu,kaedah yang kedua adalah guru harus mempunyai idea yang jelas mengangani pelbagai bentuk dan suasana kelas seperti lebih memberi perhatian kepada pelajar dan bertindak adil dan saksama supaya pelajar tidak berasa guru adalah sengaja memalukan dan menyusahkan mereka.(88 patah perkataan)
lim- Posts : 21
Join date : 2008-02-17
Menangani masalah disiplin pelajar
1. Terdapat beberapa punca yang boleh menyebabkan masalah disiplin pelajar di dalam kelas.Guru yang tidak cukup pengalaman dan tidak mahir dalam mata pelajaran juga ialah salah satu punca daripadanya.Pada pendapat saya,punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas adalah latar belakang keluarganya.Dalam sebuah keluarga yang mengandungi keganasan,keluarga yang penceraian,ibubapa sibuk dalam kerjanya,ia akan menyebabkan pelajar kurang mendapat kasih sayang daripada keluarganya.
2. Kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah adalah guru memberikan kaunseling yang sesuai kepada pelajar itu.Guru juga perlu sentiasa mengambil berat terhadap pelajar-pelajar.Contohnya,guru-guru boleh berbual-bual dengan pelajar yang mengalami masalah dan menolongkannya untuk mengatasi masalah dengan cara yang betul.Guru juga boleh mengadakan satu kempen di sekolah agar masalah disiplin pelajar boleh diatasi.Kempen ini boleh berkaitan dengan isu-isu yang berfaedah tentang beragama untuk mengelakkan pelajar sentiasa berlaku perbuatan yang salah di kelas.Guru perlu memberitahu kepada pelajar-pelajar tentang keburukan dan akibat selepas membuat perbuatan yang salah seperti membuat bising di kelas,tidak mengambil perhatian apabila guru sedang mengajar.
2. Kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah adalah guru memberikan kaunseling yang sesuai kepada pelajar itu.Guru juga perlu sentiasa mengambil berat terhadap pelajar-pelajar.Contohnya,guru-guru boleh berbual-bual dengan pelajar yang mengalami masalah dan menolongkannya untuk mengatasi masalah dengan cara yang betul.Guru juga boleh mengadakan satu kempen di sekolah agar masalah disiplin pelajar boleh diatasi.Kempen ini boleh berkaitan dengan isu-isu yang berfaedah tentang beragama untuk mengelakkan pelajar sentiasa berlaku perbuatan yang salah di kelas.Guru perlu memberitahu kepada pelajar-pelajar tentang keburukan dan akibat selepas membuat perbuatan yang salah seperti membuat bising di kelas,tidak mengambil perhatian apabila guru sedang mengajar.
Ice- Posts : 10
Join date : 2008-02-03
Age : 35
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
PnLeela wrote:Hi kelas . Apa khabar semua?
Sila layari laman ini dan kemudian jawab soalan-soalan berikut
http://www.djz.edu.my/kecheng/malay/disiplin.htm
1. Apakah yang menjadi punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas?
2. Jelaskan dua kaedah yang boleh diamalkan oleh guru untuk mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah.
Selamat berbincang dan jumpa lagi
Pn. Leela
1.Punca utama masalah disiplin pelajar di dalam kelas ialah cara pengurusan kelas yang lama dan cara pembaharuan yang dinanti-nantikan, guru yang tidak mahir dan tidak tahu ciri personaliti pelajar gagal mengawal pelajar dengan baik.
2.Kaedah pertama, kaunselling dapat membantu pelajar dalam menyelesaikan suatu masalah, di samping itu,ia juga memberi peluang kepada guru untuk memahami tentang pelajar mengenai kesusahan pelajar dan kekeluargaan mereka. Ini dapat mendorong pelajar berasa guru adalah kawan mereka, lalu pelajar akan patuh kepada "kawan" mereka.
kaedah kedua,guru boleh memberi ceramah tentang disiplin pelajar-pelajar, supaya pelajar menyedar diri bahawa kesalahan mereka, dan tahu tanggungjawab sebagai seorang pelajar.
2.
pohblg- Posts : 31
Join date : 2008-02-20
Re: ULASAN TEKS: MENANGANI MASALAH DISIPLIN PELAJAR
1. Masalah disiplin pelajar di dalam kelas berlaku disebabkan oleh sesetengah guru-guru yang masih cenderung menggunakan cara yang lama dan tidak memahami personaliti pelajar perempuan dan pelajar lelaki.
2. mengambil berat dan memahami personaliti pelajar dapat mengurangkan masalah disiplin oleh itu pelajar akan mengubah kelakuan mereka. Selain itu, teknik digunakan haruslah sesuai seperti hukuman hanya dikenakan kepada pelajar yang melakukan kesalahan yang besar dan pujian kepada pelajar yang telah mengubahsuai sikap buruk.
2. mengambil berat dan memahami personaliti pelajar dapat mengurangkan masalah disiplin oleh itu pelajar akan mengubah kelakuan mereka. Selain itu, teknik digunakan haruslah sesuai seperti hukuman hanya dikenakan kepada pelajar yang melakukan kesalahan yang besar dan pujian kepada pelajar yang telah mengubahsuai sikap buruk.
wendy- Posts : 60
Join date : 2008-02-06
Similar topics
» ULASAN TEKS- Bahagian C
» Disiplin sekolah
» Guru disiplin cedera dibelasah 10 pelajar
» APAKAH PANDANGAN ANDA? U6A
» 5 pelajar MTD ditahan siasatan kematian pelajar dibuli
» Disiplin sekolah
» Guru disiplin cedera dibelasah 10 pelajar
» APAKAH PANDANGAN ANDA? U6A
» 5 pelajar MTD ditahan siasatan kematian pelajar dibuli
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum