PA 2008

Go down

PA 2008

Post  vinclam1314 on Tue Nov 18, 2008 1:02 pm

Cikgu.. mengenai peperiksaan ini.. minta maaf kerana tersalah banyak dan kemungkinan besarnya dapat C saja...
akan tetapi, cikgu.. saya ada beberapa soalan nak tanya o..

Bahagian A -- apa kehendak bagi soalan 2?
Bahagian D -- apa kegunaan perkataan 'Anggaran' itu? banyak orang kata itu sangat penting dan jika tidak tulis then tak tau tinggal berapa markah saja.. akan tetapi, bagaimanakah kita gunakannya? tulis di tajuk? atau tak perlu tulis ke dalam graf itu dan abaikannya dan buat seperti biasa?
Urm.. kali ini datanya ada kesilapan lagi la... data bagi soalan 8 dah salah.. bagi gas asli punya.. soalan mengatakan 2002 ialah 150 000 ribu tan.. dan meningkat kepada 17 000 ribu tan... jadi.. kalau ada kejadian ini.. apakah yang perlu kita buat ni? saya telah menolak satu 0 dalam 150 000 ribu tan tu... dan menulis sebagai 15 000 saja.. jadi? macam mana ne?

Bahagian E -- kalau saya hanya tulis apa yang ada dalam carta.. tanpa sebarang huraian ( saya tiada masa buat ni ) jadi.. adakah markah saya akan tolak dengan banyak? penutup saya hanya tulis "Oleh itu, penyerapan mineral adalah penting kepada organisma" adakah ini juga dianggap penutup dan akan diberi markah penutup? hehe..
susah hatinya.. tapi.. saya suka rasanya.. Twisted Evil hehe..

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

PA 2008 Question

Post  vinclam1314 on Tue Nov 18, 2008 1:30 pm

Berikut adalah tempat untuk download PA Question 2008..
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  siewMei on Tue Nov 18, 2008 2:17 pm

sedih sungguh juga saya hari ini...saya pun tak tau apa yang saya sedang tulis,seakan-akan tanpa memikir panjang saya hanya ingin menjawab semua soalan dalam masa yang ditetapkan..nasib baik saya mampu menjawab semua soalan...aduihai,entahlah... harap-harap apa yang saya tulis tanpa memikir panjang akan mendapat markah..
exam hari ini memang mencabarkan!!!

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  Ultima Lucifer on Tue Nov 18, 2008 3:07 pm

Kalau tak salah saya.. kehendak soalan 2 ialah: 2 kebaikan kpd negara dan 2 langkah..

p/s: saya juga tak berapa sempat buat bahagian E.. haiz T.T
avatar
Ultima Lucifer

Posts : 58
Join date : 2008-10-30
Location : Bukit Mertajam, Pulau Pinang~~

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  PnLeela on Thu Nov 20, 2008 10:24 am

Jangan bimbang dan risau
Semua yang kamu tulis akan dipertimbangkan
Saya pasti kamu semua akan dapat A dalam PA...kerana memang kamu semua rajin dan telah cuba bersungguh-sungguhhi kelas

saya dah baca semua response tentang kertas peperiksaan STPM
Tidak perlu risau...kamu semua telah buat sebaik-baik mungkin.
Tahun 2006- tiada carta aliran----dua jadual
tahun 2007- tiada carta aliran-----gambarajah dan satu jadual
tahun 2008- tiada jadual----- dua carta aliran ( student boleh score)

Buatlah peperiksaan lain dengan baik...skema jawapan untuk PA 2008 akan saya paparkan di sini untuk semua bahagian selepas kamu habis semua kertas STPM....tidak mahu ganggun fikiran kamu sekiranya anda silap disana sini

Jangan putus asa kerana..pemarkahan an greding hanya akan ditentukan selepas melihat prestasi calon pada keseluruhannya. Sekiranya soalan ada masalah...MPM akan memberi pertimbangan.

Semoga berjaya dan semua pengunjung forum mendapat A

Jumpa lagi



Relax dan tumpukan kepada subjek lain Smile

Nanti saya akan paprkan jawapan sepenuhnya


Last edited by PnLeela on Thu Nov 20, 2008 2:13 pm; edited 1 time in total

PnLeela
Admin

Posts : 380
Join date : 2008-01-03

View user profile http://pengajianam900.forumotion.com

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  siewMei on Thu Nov 20, 2008 11:36 am

yaya,sama dengan abang zhe ming..
bagi soalan 2,saya juga tulis dua kebaikan yang dibawaoleh kesepaduan tersebut da dua langkah..
bagaimana pula dengan soalan 4??? Surprised saya tulis dua punca perbuatan manusia yang menyebabkan masalah jerebu dan dua kesan yang dibawa oleh masalah jerebu dan kemerosotan kualiti udara...

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  vinclam1314 on Thu Nov 20, 2008 11:46 am

Wa... totally sama dengan kakak siew mei le... kenapa kakak siew mei copy saya punya jawapan? haha.. cakap sahaja la.. Very Happy

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  siewMei on Thu Nov 20, 2008 12:02 pm

ey???alamak!!! rahsia terbocor!!! macam mana abang tohwai ketahui saya copy abang punya jawapan?? hehe...
aiyo...bergurau aje la...mana ada copy abang punya jawapan...
sebenarnya,adakah abang tohwai yang copy saya punya jawapan?? haha!! Very Happy

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  vinclam1314 on Thu Nov 20, 2008 12:41 pm

sebenarnya... kami tak ada copy each other.. hanya kami ada hati yang sama... haha... jadi apa pun sama la ni.. tapi.. kamu betray me!!! buat carta pai dan bukannya graf yang comel tu!!! Sad

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Kesalahan di Bahagian D Soalan 9 !!

Post  vinclam1314 on Thu Nov 20, 2008 12:45 pm

Subject: RE: kesilapan soalan PA STPM 2008
Date: Thu, 20 Nov 2008 17:05:10 +0800
From: ppa@mpm.edu.my
To: william_0070@hotmail.com

Tuan,

Saya merujuk emel tuan mengenai perkara di atas.

Berkaitan dengan maklumat tentang pengeluaran gas asli cecair, memang terdapat kesilapan angka pada perenggan akhir yang dimaksudkan. Angka 150 007 ribu tan metrik yang tertulis sepatutnya ditulis sebagai 15 007 ribu tan metrik.

Sehubungan dengan hal ini, pihak MPM telah pun mengambil tindakan yang sewajarnya termasuklah memperbaiki skema pemarkahan bagi soalan 8 tersebut untuk mengambil kira kesilapan yang berlaku. Pelajar yang menjawab soalan ini akan diberi pertimbangan yang seadil-adilnya dan tidak akan didenda disebabkan kesilapan maklumat dalam soalan tersebut. Pihak MPM juga ingin memberikan jaminan bahawa pencapaian calon tidak akan terjejas disebabkan oleh kesilapan tersebut kerana segala langkah yang perlu telah dan akan diambil untuk mengatasi masalah yang timbul.

Pihak kami berasa kesal atas kesukaran yang dihadapi calon disebabkan oleh kesilapan yang tidak disengajakan ini.

Sekian dimaklumkan. Terima kasih.

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Saya yang menurut perintah

(KHAWARI BIN HAJI IDRIS)
Pegawai Perhubungan Awam
b.p. Ketua Eksekutif

Majlis Peperiksaan Malaysia



-----Original Message-----
From: william chua [mailto:william_0070@hotmail.com]
Sent: Thursday, November 20, 2008
2:36 PM
To: Pegawai Perhubungan Awam
Subject: kesilapan soalan PA STPM 2008

Kepada MPM,

Kami mendapati bahawa soalan PA 2 STPM 2008 Bahagian D No.8 telah membuat satu kesilapan yang besar pada nilai data, iaitu pada petikan yang terakhir nilai untuk pengeluaran getah asli pada tahun 2002. Ia menunjukan angka bernilai ratus ribu,iaitu 150 007 tetapi angka yang dikatakan meningkat pada tahun 2004 hanya menunjukan angka puluh ribu,iaitu 20729 dan juga dengan angka-angka tahun lain hanya menunjukan lima digit sahaja. Jadi,kami beranggap bahawa nilai yang menunjukan enam digit pada tahun 2002 itu,iaitu 150 007 telah berlaku kesilapan.

Kami berharap agar pihak tuan dapat memberi penjelasan kepada kami semua calon STPM 2008.

Sekian, terima kasih.

Yang Benar,

Calon STPM 2008


Lampiran: Soalan PA 2 STPM 2008 Bahagian D No.8
haha... so happy.. hari ini memanglah hari yang gembira ni.. haha

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  siewMei on Thu Nov 20, 2008 12:53 pm

wah!!! memang satu berita yang baik kepada pelajar yang menjawab soalan tersebut! hehe..
maaflah abang tohwai,saya rasa carta bertingkat tu lebih comel la,sebab tu saya pilih jawab carta bertingkat... tapi abang tohwai juga tak payah risau lagi kerana MPM sudah umum bahawa terdapat kesilapan data pada kertas pa2 itu.. syok lah hati abang sekarang kan?? Very Happy

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  vinclam1314 on Thu Nov 20, 2008 12:57 pm

haha.. tentulah syok saya... hehe... surat khabar sudah ada berita ker? urm.. nanti pergi cari dan baca.. haha... good luck to all.. Very Happy

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  Ultima Lucifer on Thu Nov 20, 2008 5:37 pm

Saya juga buat carta pai bertingkat.. hehe~~ cheers
fall in love at the first sight..
wah~ tahniah kepada calon yang menjawab soalan 8.. kemungkinan besar dapat bonus mark ^^
avatar
Ultima Lucifer

Posts : 58
Join date : 2008-10-30
Location : Bukit Mertajam, Pulau Pinang~~

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  Ngo Yong Hui (L6A/2008) on Thu Jan 15, 2009 8:21 pm

saya ada soalan di sini...
sekiranya saya mendapati terdapat kesilapan soalan dalam STPM, apakah saya harus buat?

adakah saya patut membuat pembetulan sendiri?
(contohnya, saya rasa angka itu adalah 15 007 ribu tan metrik dan bukannya 150 007 ribu tan metrik.
jadi saya tulis 15 007 ribu tan metrik.)

ataupun saya harus tukar soalan?

harap kakak-kakak dan abang-abang sekalian dapat memberitahu saya tentang pendapat kamu~

Ngo Yong Hui (L6A/2008)

Posts : 16
Join date : 2008-06-19
Age : 28
Location : KUALA LUMPUR

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  vinclam1314 on Fri Jan 16, 2009 2:26 pm

Urm.. daripada apa yang adik dapati daripada internet dan kawan-kawan, jikalau soalan terdapat kesilapan, biarlah kakak mengikuti dan salah ...
maksud saya adalah jangan tukar atau menambahbaik soalan itu,kerana jika soalan itu tiada kesilapan, tapi kakak telah mengubahkannya, malah, kakak akan ditolak markah...
kalau soalan itu sudah salah dan patut ditukarkan, kakak telah mengubahkan, kakak mungkin akan mendapat markah bonus atau apa-apa, tetapi, jika kakak tidak menukar, salah juga seperti yang disalahkan oleh soalan tu, kakak tidak akan ditolah markah dan markah bonus (jika ada) tentu masih akan diberikan...
Oleh itu, adik menasihat kakak bahawa janganlah mengubah apa-apa yang ada dalam soalan...

P/S: jika kakak berasa soalan salah, kakak boleh mengangkat tangan dan tanya guru.. jika tiada kesalahan, then tiada apa-apa lo.. jika salah, guru bertugas akan... ... bertindak... apa-apa lor.. haha.. tapi, kemungkinan besarnya guru bertugas akan memberitahu anda, cikgu tak boleh buat apa-apa la... adik berdoalah kepada Tuhanmu.. ^^ Very Happy

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  Ngo Yong Hui (L6A/2008) on Fri Jan 16, 2009 3:20 pm

Adakah abang vinclam ada mengangkat tangan untuk tanya guru yang bertugas itu?
bagaimana guru itu menjawab kamu?

saya berasa tiada seorang pun yang akan mengangkat tangan untuk bertanya semasa menjawab soalan STPM...

saya terdengar satu berita bahawa soalan STPM PA pada setiap tahun akan adanya kesilapan...
kenapa perkara ini akan berlaku?!

Ngo Yong Hui (L6A/2008)

Posts : 16
Join date : 2008-06-19
Age : 28
Location : KUALA LUMPUR

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  siewMei on Tue Feb 10, 2009 5:54 am

adik yong hui,kalau tanya pun tiada ruginya,jadi jika adik yong hui mendapati kertas mempunyai soalan yang mengelirukan anda,adik boleh tanya! Very Happy
betul tu adik yong hui,semasa peperiksaan,jarang ada pelajar yang angkat tangan untuk tanya,kebanyakan hanya ingin minta kertas lagi... haha.. Laughing

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  vinclam1314 on Wed Apr 22, 2009 11:54 am

urr.. saya pun dah lupa saya ada angkat tangan atau tidak..
seperti yang kakak siew mei katakan, biasanya, kalau kamu angkat tangan, guru bertugas hanya akan memberi kamu beberapa keping kertas saja.. Zzz..

salah seorang guru saya pernah ajar kami, jika kamu berasa soalan agak 'weird'm nampaknya ada kesilapan, kamu boleh cakap dengan kuat-kuat saja, then guru mari, kalau dia pun tak tau, murid lain boleh jawab kamu dengan suara besar besar juga.. then .. kalau tiada kesilapan / hanya kesilapan anda, then kamu untung la, jika ada.. hoho..

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 29
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: PA 2008

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum