Soalan tentang Bahagian A & B

View previous topic View next topic Go down

Soalan tentang Bahagian A & B

Post  vinclam1314 on Wed Nov 12, 2008 5:15 am

Minta maaf cikgu kerana saya tidak tahu saya patut postkan topic ini kat mana.. kerana tiada satu tempat yang sesuai.. >< sila pindahkan jika terdapat tempat yang sesuai..

Bolehkah cikgu terangkan maksud perkataan berikut? kerana perkataan berikut mungkin mengakibatkan kita tulis salah semua.. ><

Perkataan di tajuk Soalan
bincangkan , huraikan, ulaskan, jelaskan apa maksud dan perbezaannya?
sejauh manakah anda bersetuju apa maksud? how to tulis?
kepentingan / sumbangan ada perbezaan tak? Jika ada, apa tu?
kebaikan/ sumbangan ada perbezaan tak? Jika ada, apa tu?
kesan / akibat ada perbezaan tak? Jika ada, apa tu?
*Jika boleh, bolehkah cikgu berikan sedikit contoh atau beritahu kita apa jenis isi yang patut kita berikan?
Terima Kasih keatas kesudian menjawab cikgu.. Very Happy

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 27
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  vinclam1314 on Wed Nov 12, 2008 12:08 pm

Urr.. di sini ada satu soalan

pertambahan bilangan pelajar perempuan yang cemerlang dalam akademik memang tidak dapat dinafikan lagi. Sekiranya keadaan ini berterus akan membawa beberapa kesan kepada negara. Bincangkan.

Apakah isi yang soalan ini ingin kan?
adakah :
-- 2 kesan positif dan 2 kesan negatif?
-- ada orang cakap ini adalah soalan dari salah satu percubaan di sesuatu negeri..( saya tidak tahu ) mereka cakap ialah 2 punca dan dua kesan o.. adakah ini betul? jika betul, kenapa macam ni?

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 27
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  Ultima Lucifer on Wed Nov 12, 2008 4:36 pm

2 punca 2 kesan...... hmmm
Adik Lam, apa yang kamu rasa?

kalau bagi abang... Abang akan tulis 1 punca dan 3 kesan..
tapi tak tahu lah..... abang ikut perasaan punya... hehe..>.<
kerana saya tak nampak perkataan "beberapa" dalam ayat punca itu.

Ultima Lucifer

Posts : 58
Join date : 2008-10-30
Location : Bukit Mertajam, Pulau Pinang~~

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  vinclam1314 on Wed Nov 12, 2008 7:35 pm

Urr.. kan saya sudah cakap anggapan saya? saya berasa kami haruslah tulis 4 kesan, iaitu 2 kesan positif can 2 kesan negatif, tapi... orang lain kata lain... mereka mengatakan jawapannya haruslah 2 punca dan dua kesan.. tapi... saya berasa agak tidak sesuai.. jadi, saya postkan di sini untuk menanya cikgu tentang hal ini.. Surprised

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 27
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  Ultima Lucifer on Thu Nov 13, 2008 4:25 am

ya cikgu... tolong beri tunjuk ajar.. ^^

Ultima Lucifer

Posts : 58
Join date : 2008-10-30
Location : Bukit Mertajam, Pulau Pinang~~

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  vinclam1314 on Thu Nov 13, 2008 5:27 am

Urr.. mengenai tentang hal untuk membezakan 1+3 , 2+2 , 3+1 , 4+0 , 0+4..
saya ada satu idea..
biasanya soalan yang ada perkataan 'bincangkan, terangkan ulasan ini, ulaskan,' etc.
di depannya biasanya ada dua ayat atau satu ayat tetapi dibahagi kepada dua bahagian dengan satu koma.. Jadi, kebanyakan soalan dapat dibahagi kepada dua bahagian.. kedua-dua bahagian haruslah dibincangkan/jelaskan atau terangkan... 
Sebagai Contohnya,
Sukan memberikan manfaat kepada masyarakat, tetapi ia mengalami banyak rintangkan dalam memajukan sektor ini..Terangkan/Bincangkan/Jelaskan.
Jadi, kita haruslah menulis..
manfaat sukan -- 2 isi
rintangannya -- 2 isi

Tapi, sesetengah soalan adalah lebih senang dan mudah.. seperti:
Sukan memberikan manfaat kepada masyarakat, tetapi ia mengalami banyak rintangkan dalam memajukan sektor ini. Bincangkan masalah dalam memajukan sektor sukan di Malaysia dan langkah untuk mengatasinya.
sangat Obvious la kami hendaklah tulis:
2 masalah
2 langkah untuk mengatasinya..

Akan tetapi, sebahagian soalan adalah agak 'kicik', ia tidak dapat ditaksirkan dengan mudah tentang apa yang hendak kita tuliskan..

apakah pandangan kalian mengenai ini? adakah apa yang dicadangkan saya diterima? Wink

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 27
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  PnLeela on Thu Nov 13, 2008 6:46 am

[quote]pertambahan bilangan pelajar perempuan yang cemerlang dalam akademik memang tidak dapat dinafikan lagi. Sekiranya keadaan ini berterus akan membawa beberapa kesan kepada negara. Bincangkan.

Untuk soalan ini, ada dua bahagian----

1. pertambahan bilangan pelajar perempuan yang cemerlang dalam akademik memang tidak dapat dinafikan lagi
( terangkan 2 kesan positif)

2.Sekiranya keadaan ini berterus akan membawa beberapa kesan kepada negara.
( terangkan 2 kesan negatif)----kemungkinan implikasi kepada peluang pekerjaan kaum lelaki....

-------------------------------------------------------------------------------------------------

PnLeela
Admin

Posts : 380
Join date : 2008-01-03

View user profile http://pengajianam900.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  PnLeela on Thu Nov 13, 2008 6:55 am

bincangkan , huraikan, ulaskan, jelaskan apa maksud dan perbezaannya?

- maksud sama- kamu perlu terangkan 4 isi- sama ada faktor/ punca/ kesan/langkah


sejauh manakah anda bersetuju apa maksud? how to tulis?
terangkan isi yang di beri dalam satu perenggan- kemudian nyatakan 3 lagi perkara. Kesimpulan tunjukkan yang mana penting/ saling berkaitankepentingan / sumbangan ada perbezaan tak? Jika ada, apa tu?

kebaikan/ sumbangan ada perbezaan tak? Jika ada, apa tu?
Kebaikan ialah-- advantage
Sumbangan---- contribution
(kedua-dua adalah tentang perkara positif... penggunaan mengikut soalan)


kesan / akibat ada perbezaan tak? Jika ada, apa tu?
Sama sahaja---- kesan/akibat boleh positif / negatif.
Cthnya soalan:
Secara umum bahan kimia toksik boleh mengancam kesihatan dan keselesaan manusia sekiranya ia tidak diurus dengan baik. jelaskan kesan bahan tersebut terhadap manusia.

Jawapan:1. menimbulkan alahan (alergy)
2. menimbulkan penyakit
3. mempengaruhi perkembangan genetik manusia
4. menjejaskan keseimbangan ekosistem

Very Happy Akan bersambung lagi

PnLeela
Admin

Posts : 380
Join date : 2008-01-03

View user profile http://pengajianam900.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  siewMei on Sun Nov 16, 2008 12:44 pm

[quote="PnLeela"]
pertambahan bilangan pelajar perempuan yang cemerlang dalam akademik memang tidak dapat dinafikan lagi. Sekiranya keadaan ini berterus akan membawa beberapa kesan kepada negara. Bincangkan.

Untuk soalan ini, ada dua bahagian----

1. pertambahan bilangan pelajar perempuan yang cemerlang dalam akademik memang tidak dapat dinafikan lagi
( terangkan 2 kesan positif)

2.Sekiranya keadaan ini berterus akan membawa beberapa kesan kepada negara.
( terangkan 2 kesan negatif)----kemungkinan implikasi kepada peluang pekerjaan kaum lelaki....

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Cikgu,jadi bagi soalan ini,kita perlu tulis 2 kesan positif dan 2 kesan negatif?
mengapa tidak boleh tulis 2 punca+2 kesan? kehendak soalan adalah bincangkan.jadi,bukankah soalan hendak pelajar tulis apa yang menyebabkan pelajar perempuan cemerlang dalam akademik(iaitu punca) dan seterusnya apa kesan yang dibawa dari fenomena ini(kesan)??

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 27

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  PnLeela on Sun Nov 16, 2008 5:19 pm

siew mei, pada pandangan saya, soalan ini lebih berorientasikan implikasi positif dan negatif. Mungkin dalam pengenalan boleh sebut mengapa pelajar perempuan cemerlang.


Ini adalah soalan percubaan STPM 2008 Negeri sembilan. kalau sempat saya akan cuba dapatkan skemanya

PnLeela
Admin

Posts : 380
Join date : 2008-01-03

View user profile http://pengajianam900.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  siewMei on Mon Nov 17, 2008 8:22 am

ooo,rupa-rupanya begitu... terima kasih banyak-banyak Cikgu...
entah malam ini akan insomnia ke tak?!!! kalau insomnia,habislah saya!! affraid haha...

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 27

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  vinclam1314 on Thu Nov 20, 2008 11:02 am

Oh ya... cikgu.. bolehkah saya tanya.. berapakah perkataan yang kita perlu tulis? cikgu katakan nak lebih kurang 350 perkataan, kan?
tapi dalam soalan sana tulis di antara 250-300 perkataan wor.. saya tulis lebih kurang 290+ perkataan bagi kedua-dua karangan.. jadi, yang manakah yang betul ni?

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 27
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  siewMei on Thu Nov 20, 2008 11:27 am

yalo yalo,kali kehendak soalan ialah250-300patah perkataan oh...tapi saya juga tidak peduli,tulis seperti biasa,lebih kurang 300+ patah perkataan oh... Surprised

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 27

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  vinclam1314 on Thu Nov 20, 2008 11:48 am

Kalau macam tu, cikgu akan baca hingga 300 dan stop untuk mark ?? saya telah check MPM punya web site.. sana pun cakap nak 300-350 perkataan wor.. jadi?

vinclam1314

Posts : 344
Join date : 2008-01-11
Age : 27
Location : Streamx

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  siewMei on Thu Nov 20, 2008 12:18 pm

huh??macam tu ke?? masa saya buat pa1,tangan saya sangat letihlah!!! hanya tulis tulis dan tulis,lepas itu warna carta itu...apabila pemeriksa tu cakap berhenti baru tangan saya mahu berhenti,haha... nasib baik sempat jawab semua soalan,ini merupakan salah satu kejayaan bagi saya!!!haha.. Very Happy

siewMei

Posts : 171
Join date : 2008-01-14
Age : 27

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  PnLeela on Thu Nov 20, 2008 2:06 pm

tahun lepas punya bilangan perkataan yang dinyatakan 250-300 pp...tetapi mpm membenarkan sehingga 350pp..jangan risau...saya akan update pada 3 december 2008

PnLeela
Admin

Posts : 380
Join date : 2008-01-03

View user profile http://pengajianam900.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  sammillau on Sun Mar 15, 2009 4:39 pm

cikgu,macam mana permarkahannya......
satu isi berapa markah?berapakah huraian perlu tulis untuk satu isi?
bolehkah saya guna penanda wacana untuk permulaan setiap perenggan seperti:selain itu,di samping itu??kerana ada seorang cikgu yang tak benarkan pelajar tulis......TQ!

sammillau

Posts : 8
Join date : 2009-03-15
Age : 26

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  PnLeela on Mon Mar 16, 2009 7:58 am

selamat datang ke forum pa samillau,

Setiap esei mesti ada 4 isi
Isi 4 markah
Huraian 3x4= 12 m
Bahasa 5m
Impak
(Pengenalan/Kesimpulan) 4 m

Jumlah 25 m

Adalah baik jika guna penanda wacana, kerana ada kesinambungan terutamanya dari satu isi ke isi berikut (perenggan berlainan)

Jumpa lagi Very Happy

PnLeela
Admin

Posts : 380
Join date : 2008-01-03

View user profile http://pengajianam900.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Soalan tentang Bahagian A & B

Post  Sponsored content Today at 2:35 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum